Rabu, 26 Ogos 2009

Kereta dan Bibik

Selepas menghantar Sham kerja (setakat di muka pintu), aku mula plan aktiviti hari ini. Aku perlu settle kan hal kereta lama yang aku tolak dengan car dealer untuk ambil Myvi baru. Aku tak tahu pasal kereta tu hinggalah aku terima surat pemakluman insurans sudah diperbaharui oleh Takaful Malaysia atas nama aku. Aku dah 2 kali hubungi car dealer yang uruskan penjualan dan pembelian kereta aku tahun lepas tapi tiada maklum balas dah dekat sebulan. Jadi hari ini aku ambil keputusan untuk uruskan sendiri.

Hampir 10 minit jam sepuluh pagi, aku bertolak ke Butterworth dengan membawa Atikah sebagai teman. Aku terus menuju RHB Delta Finance di Kg Gajah, Butterworth untuk dapatkan tarikh settlement. Alhamdulillah, dah dapat. Aku terus ke JPJ Seberang Jaya. Di JPJ, semakan dibuat, aku masih pemilik kereta tersebut. Pegawai JPJ tersebut meminta aku membuat laporan polis. Aku bergegas ke balai polis disebelah JPJ tetapi kena pusing satu round sebab jalan highway ni one way, kena u-turn jauh le jawabnya.

Sampai di Balai Polis Seberang Jaya, aku parking kereta di luar kawasan balai. Terdapat 2 buah bas FRU. Semalam hari mengundi di Permatang Pasir (PAS menang). Aku masuk ke balai, terus buat membuat laporan mengenai kereta lama aku tu, dan dapatkan salinan. Ketika keluar dari balai, kereta ku ter"block" dengan bas FRU dan bas polis. Aku senyum je ngan dia orang, takkan nak suruh dia orang ketepi...tapi abang driver tu baik hati, bagi aku laluan keluar. Aku ke JPJ semula untuk urusan seterusnya.

Di JPJ, aku diminta mengisi borang "senaraihitam kenderaan" atau senang citer, "blacklist". Borang tersebut diserahkan di kaunter rekod beserta salinan report polis dan salinan ic. Haaaah! selesai satu kerja. Kerja yang seterusnya, membatalkan insurans kereta yang si dogol tu renew. Aku ke Takaful Malaysia di Bandar Perda dan buat pembatalan insurans kereta lama tersebut.

Dalam perjalanan balik, aku amik kesempatan menyinggah di Nutri Metics di Bukit Mertajam. Saja cari cleanser yang sesuai sebab muka aku habis tumbuh jerawat besar dan kecik akibat buat facial di satu salon. Niat nak meraikan kawan buka salon baru, ini pulak dapatnya. Aku selesai membeli-belah di Nutri Metic hampir jam 2 petang.

Sampai di rumah, seperti biasa aku bunyikan hon, biasanya bibik akan keluar buka pintu pagar tapi kali ni yang keluar farhana. Aku bunyikan hon sekali lagi, nabilah yang keluar dan terus membuka pintu pagar. Aku tengok muka farhana comot betul. Aku tanya nabilah, mana bibik? Nabilah kata bibik tidur dalam bilik. Lantas aku masuk ke dalam rumah dan terus mandikan Farhana. Aku ketuk bilik bibik, tiada jawapan. Aku ketuk bertalu-talu tapi tiada jawapan juga. Eh!!Pengsan ke bibik ni?? Aku minta atikah amilkan kunci spare. Bila aku buka pintu bilik, semua clear...sah!!!!bibik aku dah lari!!!!Sakitnya hati!!! Macam nak tercabut dada aku rasanya. Aku call suami aku di tempat kerja tapi dia tak jawap. Tangan dah mengeletar ni. Marah campur geram. Aku terus call big bos dia...macam orang bingung aku cakap dengan bos suami aku...Arg biar le..janji message sampai kat Cik Sham tu.

Bibik aku tu memang nak balik sebab suami dia sakit tapi agen tak bagi sebab dia masih dalam kontrak 6 bulan. Aku agak, dia dah plan pasal nak lari ni. Orang indon ni tak boleh dipercayai. Depan kita baik, belakang jadi lain. Walaupun sama Melayu (Jawa) dan Islam tapi "isi kat dalam badan" dia orang tak macam melayu jawa Malaysia. Sekarang ni, dalam koleksi aku, dah 3 orang bibik aku dah lari. 2 orang jawa timur, 1 jawa sumatera.

Bila suami aku balik je, terus kami buat report polis. Hai! Bulan ni dah 4 report polis. Hari ni saja 2 report polis. Apa lah nak jadi agaknya??? Dugaan Tuhan. Pujuk hati sendiri, kena redha. Bulan Ramadhan ni, besar ganjarannya. Kami bergegas ke Sungai Petani untuk berjumpa agen. Kami contact Pak Ismail, tapi dia nak balik cepat, hari ni turn rumah bini no 1 sebab dah 2 minggu tak balik ke sana. So, tak boleh nak entertaint kami. Ada ka orang macam ni?? Sham patah balik ke Lunas. Dalam kereta, aiman dah mengamuk. Jangan balik, kan nak jalan. Heii cik man, kepala ibu abah ni berserabut tau!!

Aduhai hati.maafkanlah bibik mu itu...redhalah dengan apa yang telah terjadi. Aku bukannya apa, bibik Yem ni baik tapi jiwa kacau sebab suami dia sakit. MAcamana lah bibik ni buka puasa hari ni?? Sampai hati betul orang yang sanggup datang amik dia bawa lari...Sabar!!! Sabar!!!!

Sampai di rumah, aku buka buku "La Tahzan" oleh Dr. 'Aidh Abdullah Al-Qarni. Lantas kucari penawar hati..

"Dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah) , Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik." (Surah Ali Imran:134)

"Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira." (Surah Az-Zumar:10)

"Maka bersabarlah kamu, sesungguhnya janji Allah itu adalah benar" (Surah Ar-Rum:60)

6 ulasan:

Pak Lang berkata...

Alhamdulillah kesabaran itu melahirkan ketenangan jiwa.......kasihan dan rasa lucu pun ada kisah awak ni. Apalun Pak Lang doakan yang terbaik untuk awak sekeluarga. Orang cemerlang memang banyak dugaannya.

anjut berkata...

ishhh, gila la diorang ni!!!!cuba kalau ada orang culik baby tu!!!padan la ramai kena seksa.kerja tak betul!

Tanpa Nama berkata...

syahdunya baca komen pak lang!! tangkap leleh pulak. Time ni mula lah terasa, nak lari jugak macam bibik tu tapi nak gi mana? sedara mara sumenya jauh-jauh..

anjut berkata...

x der la sejauh mcm sini.rileks r.

Khairunnisa' Haji Hamsan berkata...

cerita ibu best kelaka ada sakit hati pun ada tapi dah nak buat macam mana bibik yg nak lari.

Khairunnisa' Haji Hamsan berkata...

eh eh si ika ni, buat ulasan lak..len kali kakak guna nama kakak ler..karang orang kata ibu masuk bakul, golekkan sendiri