Rabu, 4 November 2009

Sumpah di Bumi Tersumpah

Wani memandu laju menuruni Bukit Chengal. Lampu isyarat di hadapan bertukar warna hijau. Hati Wani terasa lapang. Bagai berlari-lari di padang golf. Perasaan bercampur-baur. Wani seakan-akan berada lima belas tahun yang lalu. Ketika baru menjejakkan kaki ke bumi Sintok.

Wani terus memandu Toyota Estimanya menghala ke Bukit Mertajam. Aina dan Auni terlentuk tidur. Sikecil Nana bermain bersama-sama abangnya, Afiq di kerusi belakang sekali. Wani melewati pekan Macang Bubuk. Wani terus memandu ke Bukit Teh. Hatinya terasa terawang-awang. Ada sesuatu yang tak kena..Wani menukar stesen radio Sinar ke IKIm. Alunan zikir berkumandang dicorong radio. Pemanduan Wani sedikit tergugat apabila Nana berbunyi disakat Afiq. Aina, si kakak tidur bagai tak sedar apa-apa pun. Jika bom meletup pun,dia tak akan sedar. Wani mengerakkan Auni di kerusi penumpang hadapan.

Auni, cuba tengok kat belakang tu. Adik buat apa?

Auni mengeliatkan badannya. Sambil menjengah ke belakang melihat Afiq dan Nana, tangannya sempat mencubit kecil lengan Afiq.

Afiq ni umi, dia buat adik.

Afiq!!

Ya! Umi, tak. Tak buat pun. Wani melihat melalui cermin pandang belakang. Baru nak menegur, Wani dan sampai ke satu simpang tiga. Wani membelok ke satu jalan mini tar yang boleh memuatkan sebiji kereta. Wani berhenti di penghujung jalan mini tar. Ada sebuah rumah di situ. ...bersambung

2 ulasan:

anjut berkata...

ni cerita u ke?olah jd nama lain. da tukar estima??

Khairunnisa' Haji Hamsan berkata...

eh! tak lah. takde kena mengena dengan yang hidup atau mati. baru nak try mengarang..sebab sebagai guru cemerlang, kami kena produce hasil penulisan. ni baru permulaan, nak belajar. Naza ria hitam tu masih setia lagi.