Rabu, 4 November 2009

Rindunyer zaman sekolah dulu

Kenape yek?? Aku rasa gerun (ayat novel) melihat anak-anak murid aku sekarang relax saja walaupun exam sebenar tak berapa lama lagi ni. Aku yang pulun bagi latih-tubi berpikul-pikul. Macam aku pulak yang nak amik SPM. Tetiba aku teringat suasana di sekolah aku dulu, SM Sains Muar, Tg Agas. Jangankan kata nak amik SPM, bila cikgu kata nak buat kuiz pun, kelas sunyi sepi bagai dilanda garuda. Bila waktu prep, semuanya tak angkat kepala. Tapi la..aku boleh lupa lak nama form teacher aku. Norliza agaknya. Yang aku paling ingat ialah Mr. Baskie, ajar Kimia. Aku miss betul cikgu ni. Masa hari mesra waris, ayah aku datang tapi dengan naik bas je dari Aitam ke Muar. Nampak macam comot sikit jika dibandingkan dengan parent orang lain datang dengan kereta. Bila aku bawa jumpa ada satu cikgu ni, dia tak mau layan. Aku bawa ayah jumpa Mr. Baskie ni, dia saja yang layan ayah. Hati aku sangat terharu dan tersentuh masa tu. Kenangan tu tetap jadi ingatan hingga kini.

Masa aku ke Kolej Matrik, dengar citernya cikgu Baskie ni transfer ke SokSek di Bukit Mertajam. Dah sepuluh tahun aku duduk di Lunas, jarak dengan Bukit MErtajam hanya 12 km tapi masih tak berjumpa juga.

Sejak umur nak mencecah ke 40'an ni, makin pelupa lak. Sapa pulak nama cikgu Fizik aku tu?? Kecil tapi punyalah cerewet. Macamana letaknya alatan dalam makmal masa kami masuk, macam tu lah bila keluar dari makmal. Sekarang aku dah trjangkit penyakitnya. Macamana letaknya alatan dalam bengkel semasa masuk, begitulah bila student aku keluar bengkel..

Haila..aku ni student sains tulen. Amik Fizik, Kimia dan Biologi. Macamana lak boleh sesat amik matrik sains sosial (akaun)? First degree amik business, major tourism lagi. Last, jadi cikgu ajar ekonomi dan katering. Bersekolah lagi lahhh sampai tua.

Tiada ulasan: