Isnin, 5 Oktober 2009

Ketika waktu itu...

WHEN YOU THINK
YOU HAVE NO CHANCE OF GETTING WHAT YOU WANT,
YOU PROBABLY WON’T GET IT,
BUT IF YOU TRUST ALLAH TO DO WHAT’S BEST
AND WAIT ON HIS TIME,
SOONER OR LATER
YOU WILL GET IT
OR SOMETHING BETTER…
Ketika ada 2 bulan lagi untuk menamatkan program Sarjana Pendidikan (2006), musibah melanda terlalu beban dirasakan.. Ketika itu, aku sedang sibuk menyiapkan bab 5 thesis. Hampir-hampir menyerah kalah..Tapi Alhamdulillah, Dr Ruhizani Yaakob,(penasihat/penyelia thesis) memberikan kata-kata semangat agar aku pulih dari jiwa yang meluntur. Ketika berada di biliknya, aku terpandang kata-kata di atas, lalu ku catat buat pembakar semangat. Terima kasih yang tidak terucap untuk Dr. Ruhizani. Tiada sebaik-baik hadiah yang dapat diberikan kepadanya, hanya doa agar Allah membalas segala budi baik beliau. Walaupun aku dapat A- untuk thesis M.Ed, namun aku bangga dan terharu, hanya 1 orang mendapat A dan 4 orang sahaja mendapat A- daripada 200 ++ orang calon.
Memang ada niat untuk menyambung hingga ke PhD, namun saatnya belum tiba. Biarlah ruang waktu ini diisi untuk keluarga dan mendidik anak-anak. Kesian Aiman, anak Master..Aiman lahir ketika ibu bergelut dengan M.Ed. Alhamdulillah, nampak ada kelainan pada Aiman berbanding kakak-kaka yang lain. Walaupun masih pelat bercakap tapi dia dah cenderung menbaca buku-buku yang tebal.
Dan kata-kata hikmah itu masih ku guna hingga kini, mengajar erti kesabaran, berusaha tanpa jemu dan bertawakal kepadaNya. Yang manisnya, suatu ketika nanti, Allah akan beri jua pada kita apa yang kita mahu ataupun mungkin lebih baik daripada apa yang kita minta. Jika tidak dapat di dunia, kita akan dapat di sana. Jangan berhenti mengharap pada Allah dan berbaik sangka dengan Nya. Redha dan sabar, setiap kesenangan dan kesusahan yang Allah kurniakan pada kita semua itu adalah ujian dariNya.

Tiada ulasan: