Selasa, 20 Oktober 2009

Farhanah tunjuk rasa protes

Argh!!!Penatnye hari ni..ada kelas katering. Buat set minum petang, ada air teh, tanduk savouri dan koleh kacang.


Balik dari sekolah dah pukul 3.00 ptg. Hujan turun lebat. On the way ambil Farhana dan Aiman di taska, aku hantar 3 orang student aku balik ke rumah yang mana rumah dia orang satu kawasan dengan taska tersebut. Sampai di Taska Wardah, aku tengok mata Farhana bengkak. Si kecil Farhana ni rupa-rupanya mengamuk tak mau tinggal di nurseri sebab dah syok duduk lama di rumah. Demam seminggu, ada ibu dan abah jaga, lepas tu cuti sekolah pulak sebab raya Deepavali. Syok banyak lah dia.


Sampai kat rumah, anak dara 2 orang ni tak balik lagi dari rumah makcik ta. Jam dah dekat 3.30ptg. Si Atikah dan Nabilah ni nak ponteng kelas Kafa pulak.. Ibu di sekolah mengajar anak orang nak bagi pandai, anak kat rumah pulak tak mau ke sekolah. Geram betul. Kita dah hantar dia orang sampai depan sekolah Kafa, dia orang tak mau turun sebab dah lambat..sakit hati betul. Ibunya kata, biar lambat, jangan tak pergi langsung. Dua-duanya berdegil tak mau turun. Rasa macam nak rotan-rotan je kat depan cikgu dia..(baru beli rotan, RM2 sebatang di Pekan Rabu, Alor Setar). Ya Allah, tingkatkanlah tahap kesabaran aku!!
Aku bawa semuanya ke kelas mengaji Al-Quran. Ustazah pun hairan sebab hari ni datang awal. Awal lah ustazah, ada orang ponteng kelas KAFA. Selesai mengaji, aku bawa anak-anak makan di kedai tom yam depan kelas mengaji. Lapar yang teramat lapar. Nama saja cikgu masak tapi tak sempat makan pun..Sebab tu, makin hari semakin kurus. Kat kedai makan, Farhana buat hal lagi. Habis diterbalikkan pinggan penuh nasi, tanda protes sebab kena tinggal di taska.
Sampai di rumah, dah jam 6.30 petang. Aku suruh semua anak-anakku mandi. Abah katanya ada meeting hingga kul 7 mlm. Balik lambat. Bila kakak dan abang mandi, si kecik ni pun nak mandi juga. Masalahnya, dia ni tak mau keluar dari bilik air. Mengamuk lagi..sampai jalan pun tak nampak dinding. Dah merah pulak pipi bertanda..Tak boleh jadi ni, aku tarik juga dia keluar dari bilik air. Sudahnya dia mengamuk nak balut dengan towel sahaja, tak mau pakai baju. Suka hati lah Farhana!!! Ibu dah penat sangat ni. Aku minta kakak buatkan susu untuk Farhana dan Aiman. Ku pujuk Farhana untuk pakai baju. Akhirnya Farhana tertidur jua dalam sendu yang masih bersisa.

1 ulasan:

Dr. Hanina H. Hamsan berkata...

feel free to visit: www.haninahamsan.blogspot.com