Sabtu, 5 September 2009

Setelah 25 tahun SMK Lunas berdiri teguh....

Pada satu pagi, aku dikejutkan oleh Cikgu Zuraida (guru MPV KP), bengkel kami banjir. Didapati paip air dalam bilik air tak dikunci ketat. Semalam kelas aku, jadi aku terpaksa bertanggungjawab atas banjir yang melanda bengkel masakku itu.

Sambil menolak air banjir keluar bengkel, anak-anak muridku merungut-rungut. 'Sungguh cikgu, kami tutup habis semua kepala paip, macam nak kenakan kami je.."

Aku senyum " Dahlah, ada hikmahnya tu...hah tengok, bersih bengkel kita...kan tak pernah cuci bersih macam ni"...

Rupa-rupanya ada hikmah lagi besar yang kami tak tahu. Itulah kuasa Allah!! Akibat banjir yang tak disangka-sangka, aku meminta pembantuku mencari orang untuk mencuci tangki air bengkel kami. Setelah diperiksa, tangki tersebut tidak pernah dicuci semenjak kewujudan sekolah ini. Dan aku dimaklumkan, di dalamnya terdapat bangkai kerusi kayu, besi dan bangkai burung. "Glup" Terbeliak biji mataku..."Habis tu, air yang kami guna masak tu..." Patut sangatlah aku dapat sakit perut... dah 7 tahun makan makanan guna air tangki tu. Waaaaaaaa....kembangnya tekak.


Tiada ulasan: