Khamis, 17 September 2009

Panggilan Telefon Daripada PPD...

Pada Rabu lepas, aku mendapat panggilan phone dari PK1 ketika di dalam kelas.

"Assalamualaikum, Nisya, nanti pukul 2 petang tolong ke PPD, jumpa Encik Rashid. Bagitau sama pada Cikgu Lim."

"Errr, pasal apa saya dan Lim kena gi PPD, Cikgu Bakar?"

"Iskh, tak tau pulak saya...pergi tau..kul 2 nanti" Dihujung talian kedengaran Cikgu Bakar ketawa kecil. Aku di sini mengaru-garu kepala yang tak gatal. Kenapa yek?? Aku terus memberitahu Cikgu Lim. Biasalah mak nya ni. habis bising satu bilik ketua panitia. Aku pun sama, heh heh heh. Sementara nak tunggu pukul 2, perut aku dah memulas-mulas (fobia biasa).

Tetiba pengasuh call dalam kul 12 tengahari, Farhana muntah-muntah. Memang sejak balik dari Langkawi, anak-anakku tak berapa sihat. Mungkin perubahan cuaca atau kepenatan balik ke kampung. Aku kalut minta balik sekejap dari Cikgu Bakar dan janji akan balik semula ke sekolah. Aku terus mengambil Farhana dan Aiman dari rumah pengasuh sambil tu call abahnya minta balik sekejap "take over duty" sebab aku nak ke PPD sebelum kul 2 nanti.

Kul 1.30ptg, aku bertolak dari sekolah ke PPD. Lim follow dari belakang. Lim Guat Ling ni rupa-rupanya tak tau PPD kat mana. "Bagus" betul ler geografi dia ni..

Sampai di sana, ada 6 orang lagi sedang menunggu. Aku terus ke kaunter. Punyalah mengelabah, hinggakan apa yang pegawai di kaunter tu cakap pun aku tak faham. Aku pandang Lim, aku ni dah pekak ke? Tak faham... Lim gelak kat aku.. relek arr. Encik ni cakap, Encik Rashid tak de, keluar rehat sat..

Rupa-rupanya, semua yang datang ni kes sama macam kami..Pegawai di kaunter tu senyum saja... U all di ofis, pandai buat suspen ye..

Bila Encik Rashid sampai, kami diarahkan masuk ke bilik mesyuarat..Punyalah suspen..tersenyum-senyum Encik Rashid tengok muka kami semuanya tension semacam jer..rupa-rupanya Encik Rashid nak sampaikan memo perlantikan sebagai Guru Cemerlang. Hah!! Ye ke ni???? Aku macam tak caya jer..rupa-rupanya ini adalah lantikan berdasarkan borang yang kami ini pada penghujung tahun 2007. Seingat aku, borang aku tu reject dan minta diisi semula pada awal tahun 2008. Masa tu aku dah tak mengharap sebab orang yang isi sama year 2008 dah kena lantik. So, aku isi lagi this year... Dah rezeki dari Allah dalam bulan Ramadan ni.

Macam tak percaya tapi orang pertama yang aku beritau ialah pak lang. Panjang nasihat dari pak lang. Antaranya, jika kita cemerlang di sekolah, di rumah kena cemerlang juga. Pastikan pelajaran anak-anak tak terabai sebab nanti selalu keluar. Insya Allah Pak Lang. Bab selalu keluar tu, dah biasa tapi sekarang ni kena fikir bab nak up-grade lagi diri mental dan fizikal. Kena fikir, nak up-grade bengkel MPV Katering & Penyajian bagi nampak ceria dan kondusif sikit. Nak up-grade student bagi elok sikit terutama bab sahsiah diri.. Cabaran pegang title Guru Cemerlang Katering & Penyajian...sambil drive kereta balik ke rumah, sendiri bertanya, mampukah aku?? Berani buat,berani tanggung.. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan..Kalau nak dibandingkan dengan rakan-rakan lain, rasanya aku masih jauh ke belakang (dari segi rupa, warna, rasa dan tekstur..heh heh heh) ..mungkin ada sebab lain aku terpilih.(tugas tetap tugas, kat sekolah ajar murid masak tapi kat rumah takkan nak kena makan kat kedai kut...tak cantik lah ~ ini cabaran yang paling utama!!)

6 ulasan:

Pak Lang berkata...

Syahas dan tahniah wahai anak sedaraku. Bapak sedara 'Guru Besar Cemerlang' anak sedara 'Guru Katering & Penyajian Cemerlang' hehehe......

HudaAteh berkata...

tahniah kak icak!

DeAnaziha berkata...

Tahniah. Mteh tak tau guru cemerlang tu apa. Tapi tahniah lah.

Khairunnisa' Haji Hamsan berkata...

guru cemerlang tu kena kerja lebih lah sebab dapat duit lebih

El'arasy berkata...

Tahniah cikgu

El'arasy berkata...

Tahniah cikgu