Isnin, 7 Disember 2009

Hari ini Ekonomi Asas (1) & (2)

Hari saya bertugas sebagai guru bertugas SPM. Hari ini kertas Ekonomi Asas. Kecut perut juga saya sebab ini mata pelajaran yang saya ajar. Ye! Saya sorang tokehnya. Student seramai 102 orang tapi 5 orang tidak pernah wujud. 3 orang macam biskut, sekejap ada sekejap tiada. Walaupun saya diberi kelas yang hampir hujung, saya tetap berpegang kepada kata-kata bidalan "sedangkan belakang parang kalau diasah, kan tajam jua..". saya tak patah semangat. Saya tetap membuat kelas tuisyen (tanpa bayaran) kepada student dari awal tahun hingga semalam (last). Fotostat? Entahlah berapa ringgit agaknya dah dibelanjakan..tak kira pun.

Jam 7.35 pagi, saya telah mengumpulkan student-student saya di tapak perhimpunan. Mungkin pecah rekod hari ini kut, cikgu sendiri yang baca doa untuk periksa. Dah disuruh-suruh, tapi takda yang mau ke depan. Itulah student saya, malu tak bertempat. Sebelum melepaskan mereka masuk ke dewan peperiksaan, saya memeriksa kut-kut ada student yang demam, tak bawa kad pengenalan dan slip peperiksaan. Ada juga rupa-rupanya yang tak bawa kalkulator pada hari ini. Saya juga berpesan, kalau tak tau jawab objektif, tenyeh juga bagi ada jawapan. Jangan tinggalkan kosong. Bagi kertas 2, tolong jangan tinggalkan dewan. Tunggu hingga habis masa, baru keluar...itulah pesanan seorang guru yang penuh mengharap..

"Sesapa yang dapat gred lebih baik daripada trial, cikgu akan buat kenduri!!"

Tiada ulasan: